In gesprek met Return To Sender

person Posted By: Up To Do Good

Hi! Welkom en leuk dat je ons blog leest! Allereerst meer over Up To Do Good en wat we doen. Up To Do Good is een beweging met als missie de wereld mooier, eerlijker en duurzamer te maken. Kort gezegd; goed doen!

Dat doen we door in onze shop op de luchthaven en de webshop mooie producten te verkopen die op allerlei manieren goed zijn gemaakt. Met deze opbrengsten uit verkoop steunen wij goede doelen, zoals Human Rights Watch, De Voedselbank, Onetreeplanted, Klabu en nog veel meer mooie initiatieven. Daarnaast brengen we op onze socials, website en in de winkel allerlei goede initiatieven onder de aandacht. We hebben regelmatig mooie exposities in de winkel

Graag willen we jullie blijven informeren over de stand van zaken in de wereld en tegelijk jullie een goed gevoel geven en attenderen op mooie producten die ook echt mooi gemaakt zijn. Voor ons telt dat alle kleine veranderingen in ons dagelijks leven al veel kunnen veranderen en dat is onze missie: impact genereren om de wereld mooier, eerlijker en duurzamer te maken.

Iedereen in ons team komt aan bod en licht een doel uit waarbij zij in hoge mate betrokkenheid voelen. Deze week vertelt Luuk Doorgeest.

Luuk interviewt Return to Sender!

In deze post wil ik graag focussen op een bijzondere organisatie: Return to Sender (“RTS”). Sinds de oprichting in 2006 door Katja Schuurman, Tessa Vos en Maarten van Huijstee is deze stichting op een missie om met duurzame en eerlijke handel de leefomstandigheden van vrouwen te verbeteren. Dat doen ze door talentvolle vrouwen uit Afrika en Azië op een positieve manier te verbinden met de Westerse markt. Inmiddels, 15 jaar verder, hebben ze maar liefst 9700 banen kunnen ondersteunen en creëren. Via hun verkoopkanalen meer dan 2 miljoen – unieke – producten verkocht. De collectie van RTS is uiteraard ook bij UpToDoGood aan te schaffen.

Wat is nu het verhaal achter RTS? Ik sprak met Daphne van ‘t Hof. Zij is de social media en impact manager van RTS.

Beter bestaan
De boodschap van RTS is kort gezegd armoedebestrijding door plaatselijke werkgelegenheid te creëren. Door producten van kansarme vrouwelijke gemeenschappen te verkopen ontstaat een stroom van inkomsten, waardoor de armoedecyclus doorbroken kan worden. “Het is onze allergrootste missie dat wij een continue stroom aan orders hebben, zodat zij altijd bezig zijn en een bestaan kunnen opbouwen.”

Voor een mooi voorbeeld van dit model moeten we naar Mali. Een land dat heeft te kampen met een oorlog en daarbij extreme hitte als gevolg van klimaatverandering, wat de leefbaarheid onder druk zet. Toch lukt het 16 Malinese vrouwen van de Here Bugu gemeenschap het tij te keren en een leven op te bouwen door armbanden te maken. De hieronder afgebeelde armbanden zorgen niet alleen voor een collectie van prachtige sieraden, maar vergroten ook de zelfstandigheid en stabiliteit van de lokale bevolking. “Er zit zoveel groei in die community, het is echt een succesverhaal.”

Vertrouwen in elkaar
RTS draagt dus wezenlijk bij aan een positieve verandering van de levensomstandigheden van vrouwen uit verschillende landen en culturen. In de samenwerking is het daarom belangrijk dat er goed wordt omgegaan met cultuurverschillen en dat kan soms lastig zijn. “Het gaat erom dat we niet alleen vanuit onze eigen ogen kijken, maar dat je veel meer naast ze gaat staan in plaats van tegenover ze.” Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met tussenpersonen of locals die projecten leiden. Door veel contact te onderhouden met de producenten ontstaat een leerproces over de culturen, waardoor uiteindelijk het onderlinge vertrouwen groeit. “Het gaat om geduld, tijd en groei.”

Living wage – leefbaar loon
Naast het creëren van werkgelegenheid en het overbruggen van cultuurverschillen is RTS ook actief bezig met het versterken van de leefsituatie. Met het ‘Living Wage Project’ richten ze zich onder andere op het geven van financiële trainingen aan werknemers. Het doel is om bewustzijn te creëren zodat vrouwen een eerlijk loon krijgen voor hun werk, in plaats van het gebruikelijke minimumloon. “Betere lonen zorgen ervoor dat je werkneemsters gezonder zijn, dat ze met meer plezier naar werk komen en dat ze zich ook meer verantwoordelijk voelen.” Boven op het leefbaar loon worden ook elk kwartaal bonussen uitgekeerd aan medewerkers.

Bron: Return to Sender

Vooruitzicht
Tot slot: waar gaat RTS zich de komende tijd op focussen? “Voor de producenten is het allerbelangrijkste dat de continuïteit wordt gewaarborgd en dat we langzaam alle producenten naar het living wage toe trekken.” Voor klanten betekent dat bij elke aankoop van bijvoorbeeld een mand, een schoteltje of een armband je bijdraagt aan een betere leefsituatie van de producent. “We bereiken hiermee dat een andere vrouw ergens anders op de wereld een leven op kan bouwen en een toekomst voor de volgende generaties.”

Do good: With your purchase you give back to nature and society

Wij kijken er erg naar uit om jullie van interessante en vooral mooie posts te voorzien. Heb je vragen, tips of andere opmerkingen? Stuur ze dan naar blog@uptodogood.nl

zondag maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag januari februari maart april mei juni juli augustus september oktober november december

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Of Reset password